BKV (közlekedési vállalat)
Budapest és a tömegközlekedés két külön világnézet. Magyarország, sőt Közép-Európa egyik legnagyobb városában olyan szinten szarva van mindenféle tömegközlekedésre, hogy szinte fáj nézni és írni róla. De írni muszáj, úgyhogy álljon itt eme nemes BKV-poszt azok számára, akik nap mint nap, hozzám hasonlóan, szembesülnek a vállalat pusztulásával.
Most tekintsünk el attól, hogy ittas, hajléktalan ellenőrök és terhes anyukák előtt az ajtót bevágó, a kérdésre üvöltve válaszoló sofőrökkel van tele a cég, mert a népesség legalja mindenhová beszivárog - és most ne beszéljünk arról se, hog a BKV esetében ez a beszivárgás gátszakadásként festhető fel. Ne beszéljünk arról se, hogy egy napi vonaljegyem árából extra menüt kérhetek a McDonaldsból, mert Budapesten többször kell átszállni, mint Budapest és Szomália fővárosa között repülőn. Ne beszéljünk arról se, hogy a külvárosi BKV az kb. olyan, mint a magyar foci: van, de undorodsz tőle, nem jó semmire, teljesen haszontalan és inkább mellőzöd a kapcsolatot vele.
Itt Csepelen nemrég forgalomba sikerült állítani olyan 20 éves buszokat, amelyeket Pécsett már leselejteztek. A minőségellenőrök az egyiken szénmonoxid-mérgezést kaptak, úgyhogy alighanem kibebaszott jó állapotban lehetnek. Aztán arról se beszéljünk, hogy a BKV évente több milliárdos veszteségét a magyar állam fizeti ki, Aba Botond évi 20 milliós prémiumát pedig a főváros.
Manapság Budapesten BKV-val járni olyan szintű traumát okozhat többeknek, hogy még akár a kerékpárra is képesek felülni, pedig az aztán tényleg megvetett cselekedet kis városunkban. A busz vagy jön, vagy nem, ha jön, tömött és a nyugdíjasoktól (akiknek reggel 9 után már nem paprkika a paprika a piacon) képtelenség az alsó lépcsőnél feljebb állni... és ami a legszebb, hogy ilyenkor az ellenőr képes elkérni a jegyeket.
A nagy lófaszt a seggetekbe, BKV! Pár jellemző adat a BKV-ra: - a legifjabb HÉV-szerelvények is 20 évesek, az öregebbek 40 - a buszok nagy részét 2008-ra kötelező (lenne...) kivonni a forgalomból - Combino - Ikarus 412 (tudjátok, ami mindig kigyullad) - a sofőrök a légkondi be nem kapcsolásával megspórolt gázolajat a műszak végén saját dízel autójukba öntik (gondolkodtatok már azon, miért van a BKV-soknak dízel kocsija??) - a hármas metró hetene szenved áramkimaradást
De még véletlenül sem szeretnék (túlzottan) elfogult lenni A Társasággal szemben, így pozitívumként feltétlen meg kell említeni, hogy nagyon szépek a jegyek, jól járnak a kettes metrók és jó az éjjeli közlekedés is.
Mi lehet a BKV jövője? Szerintem nem lesz itt semmi változás. Most 20 évig Combinoval és Volvo buszokkal utazunk, a veszteséget továbbra is állambácsi fizeti ki, a max. prémium meg továbbra is jár majd az aktuális ügyvezető igazgatónak. Hogy komoly ráció, szervezettségi mikor lesz tapasztalható a BKV háza táján, arra nem mernék tippet adni - megjegyzem, félek tőle, hogy előbb fogunk euróval fizetni a jegyért, mint megelégedni a közlekedés színvonalával. |